Min uppsats prov på "Min dröm förskola"

Min dröm förskola

Jag hör fåglarna sjunga medans vinden paserar sig förbi mitt ansikte. Solen skiner varmt, allt ser så grönt ut och det luktar sommar. Jag är på väg till min arbetsplats jag bestämde mig för att inte ta bussen idag. Ville promenera i det fina vädret. Jag tänker mig hur snäll livet kan vara mot en. Varje dag jag vaknar på morgonen så orkar jag ännu en dag med barnen. De får mig att må bra och det känns som att jag gör något bra. Det är så härligt att göra något man trivs med och samtidigt få pengar för det. Mitt jobb är mer än perfekt det är som min andra familj. Personalen är alltid trevlig och är alltid på glatt humör. Oftast kommer alla överens och gör allt pedagogiskt. Alla är väl utbildade och gör ett jätte bra jobb. Min chef är en av de trevligaste personerna jag har träffat. Vi har lyckats komma så nära att vi ibland gör saker tillsammans på fritiden, ja vi har blivit vänner. Hur bra är det inte att vara vän med sin chef? Super bra. Men vi ser alltid till att hålla allt ifrån jobbet.

 

Barnen är det bästa. Så himla gulliga allihopa, jag är väldigt omtyckt av de. Barnen är mellan 4-5 år gamla. De flesta är väluppfostrade och snälla. Vissa av de kan vara lite griniga men jag kan förstå de har haft en jobbig uppväxt. Vi ansvarar att varje barn får sina behov respekterade.

Det viktigaste i förskolan är lek. Vi anser att leken är det viktigaste för ett barn ska utvecklas. Barnen kan bli hur smutsiga som helst och få vara barn. Vi ser oftast till att leka en massa lekar så att barnen skrattar och har roligt. Vi tycker även att deras fantasi är en hjälp medel för de att utveckas. För fantasi är något man har som barn. Med tiden är man inte så fantasifull. Vi arbetar även hur vi bemöter barnen i olika situationer. Vi försöker reagera så professionellt som möjligt. För allt vi gör, säger kommer barnen ha i erfarenhet i livet.

Vi sträver efter att varje barn utvecklar öppenhet, solidaritet, respekt och ansvar. Barnen måste ha förmågan att ta hänsyn till andra människor och hjälpa andra. De måste förstå att alla människor är lika mycket värda även om olika kön eller olika bakrunder.

 

Vi har olika rutiner i förskolan. Det är viktigt att barnen lär sig att veta ungefär när något ska hända, för de kan inte klockan. På vår fria tid försöker vi att hitta på saker. Våra stora aktiviteter som vi brukar göra tillsammans med barnen är för det mesta att gå ut på utflykter. Varje barn med sig matsäck och förskolan brukar bjuda på glass efter de ätit. Vi brukar ta hit en clown en gång i månaden då barnen har roligt som mest. Barnen längtar efter honom varje gång och frågar när han ska komma nästa gång. Barnen brukar även få klä ut sig och spela teater i form av rörelse, dans och musik. De får då uttrycka sin skapande förmåga och att förmedela sina upplevelser och fantasi. Annars är våra vanligaste aktiviteter är måla, rita, skriva, leka med lera och bygga. Det är viktigt att varje barn deltar och inte är utanför gruppen. Jag som älskar naturen njuter av detta varje gång. Vi brukar gå ut med barnen i skogen och plocka kottar, blommor, blad mm. Vi brukar ta med oss förstoringsglas så barnen kan se olika insekter. På så sätt kan de utvecklas sitt kunnande om växter och djur.

 

Miljön är självklart alltid viktig vart man än går. Förskolan är rosa på utsidan och har Hello kitty design. Den är väldigt häftig att se. Innan förskolan byggdes så var vi med och bestämmde hur den skulle se ut. Vi ville ha något anorluna, snyggt och fantasifullt. I förskolan har vi allt färdigt dukat då går barnen och tar för sig. Miljön ser väldigt socialt ut. Även fast allt ser snyggt ut så är det väldigt korturell på samma gång.

 

Nu är jag äntligen framme, så skönt det var att promenera hela vägen. Ska in till barnen nu.

 

 

 

 


Kommentarer
Anonym

sv: vari Turkiet ska ni? Vilkewt sött Hello Kittyhus!

2010-04-16 19:49:27
URL: http://livetivitavillan.blogg.se/
hemlig :P

så typiskt dig , riktiiig tjej !

allt ska vara rosa och gulligt :O

hahah

men älskar dig som fan

/ - g

2010-04-21 15:45:18
Jannina<3

hahaha jaa klart man ska vara lite flickig ibland:P

2010-04-22 10:18:39
URL: http://jannina.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig:)

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0